האם לא מתחשק לכם לפעמים לשוטט בחיפה, ככה סתם?

האם לא מתחשק לכם לפעמים לשוטט בחיפה, ככה סתם?
לצאת לרחוב ולתת לחיים לקחת אתכם לאן שנושבת הרוח?
האם אתם לא מתגעגעים להתבונן בעוברים ושבים, בחנויות הראווה, בעסקים, בסדנאות, בנגריות, בזגגים, בחנויות הפרחים המציגות סידורי פרחים טריים כל בוקר על המדרכה, במאפיות המציגות לראווה לחמים טריים ועוגות פרי טריות ומבריקות?

לשוטט בעיר.
ככה סתם. כביכול ללא מטרה.

האם יש מקום בחיפה שבו אפשר ככה סתם, ליהנות משיטוט עירוני?

מפליא, אבל יש דבר כזה שנקרא 'אומנות השיטוט העירוני'. המונח בצרפתית הוא Flânerie, ואילו 'משוטט' נקרא Flâneur. התופעה מוכרת עוד מהמאה ה- 16 וה- 17, אז נחשבה בעיקר כאקט של טיול חסר תכלית, ואפילו התבטלות ועצלות. רק במאה ה- 19 קיבל המונח עומק ומשמעות כאשר סופרים והוגי דעות רבים, ביניהם הסופר הצרפתי צ'ארלס בודלייר, ראו את תופעת השיטוט בהיבטים חברתיים ואנושיים חיוביים. כאשר משוטטים בעיר פוגשים, לומדים ומבינים את החברה ואת העולם. בודלייר מדבר על המשוטט שנמצא מחוץ לביתו ויחד עם זאת העולם הוא ביתו; על יכולתו להיות במקום ציבורי ולמרות זאת להישאר עלום שם, אינקוגניטו, נחבא מן העולם; על יכולתו להתמזג עם הקהל כפי שהציפור מתמזגת עם האויר והדג עם המים; המשוטט הוא המאהב של העולם.

כך כותב בודלייר:

The crowd is his element, as the air is that of birds and water of fishes. His passion and his profession are to become one flesh with the crowd. For the perfect flâneur, for the passionate spectator, it is an immense joy to set up house in the heart of the multitude, amid the ebb and flow of movement, in the midst of the fugitive and the infinite. To be away from home and yet to feel oneself everywhere at home; to see the world, to be at the centre of the world, and yet to remain hidden from the world—impartial natures which the tongue can but clumsily define. The spectator is a prince who everywhere rejoices in his incognito. The lover of life makes the whole world his family, just like the lover of the fair sex who builds up his family from all the beautiful women that he has ever found, or that are or are not—to be found; or the lover of pictures who lives in a magical society of dreams painted on canvas. Thus the lover of universal life enters into the crowd as though it were an immense reservoir of electrical energy. Or we might liken him to a mirror as vast as the crowd itself; or to a kaleidoscope gifted with consciousness, responding to each one of its movements and reproducing the multiplicity of life and the flickering grace of all the elements of life

Charles Baudelaire, The Painter of Modern Life, (New York: Da Capo Press, 1964). Orig. published in Le Figaro, in 1863

ZZ365DBAA7

את התופעה הגדיל לנתח הפילוסוף ומבקר הספרות היהודי וולטר בנג'מין, שראה את האדם המשוטט כחוקר תרבות. התובנות החשובות של וולטר בנג'מין על החברה הקפיטליסטית הגיעו משיטוטו בפאריז בתחילת המאה ה- 20. בנג'מין כתב יצירות המופת על ערים רבות בעולם דרך עיני המשוטט. חוקרים רבים עסקו בנושא זה לאחריו, ועוסקים בזה עד היום.

אל לנו לזלזל בשיטוט העירוני.

אין מדובר בצורך 'פונקציונאלי' כפי שמספקות שכונות המגורים (הנותנות לנו קורת גג), בתי הספר (המעניקים לנו מרחב חינוכי), המרכזים המסחריים (הממלאים את צרכינו היום-יומיים למזון וביגוד במקרה הטוב, ואת יצר תרבות הצריכה שאינו יודע שובע במקרה הרע), איזורי התעשייה (המנחמים אותנו עם סביבות תעסוקה).
שיטוט עירוני אינו נמנה על אף אחד מהצרכים הבסיסיים הללו, ולמרות זאת, מדובר בצורך אנושי וחברתי חשוב – מפגש עם העולם המכיל חדשנות, שינוי, הפתעה, עניין, ריגוש ואף מיסתורין.

במהלך עשרות המפגשים שקיימתי עם תושבי חיפה במהלך המירוץ לראשות עיריית חיפה, השמעתי לא אחת את הביקורת הנוקבת שיש לי על הפרויקטים היזומים של עיריית חיפה 'קמפוס הנמל' וגם 'מתחם 21' בשוק התורכי. כוונתה של העירייה לשקם את העיר היתה אמנם מצוינת, אבל שיטתה אינה מקצועית. הביקורת שלי התבססה בעיקר על ההיבטים הכלכליים של פרויקטים אלה. לצערי, הם היו אמורים לחולל שינוי כלכלי, עיסקי ותרבותי עמוק בעיר חיפה, וככאלה – הם נכשלו. כשאומרים לי אנשים 'צריך סבלנות, תני צ'אנס', אני מסבירה שאחרי שנים כה רבות של השקעות כספיות עצומות, משהו שם עובד לא נכון. הלוואי וזה ישתנה בקרוב. אני בספק.

הכשלון אינו נמדד רק בהיבטים כלכליים, בשורת רווח והפסד, במצב העסקים או ערך הנדל"ן.
האם מתחמים אלה מרגישים כמו עיר אמיתית? התשובה מפי תושבי העיר איתם שוחחתי על הנושא היתה חד משמעית – שלילית.

כשאני רואה את השלטים של עיריית חיפה המפוזרים לאורך עורקי התחבורה הראשיים בעיר ומזמינים להופעות בשוק התורכי – אני לא יודעת אם לצחוק או לבכות.
מה אומרים השלטים, בעצם?
הם אומרים: בואו ביום חמישי בין השעה 21:00 ל- 23:00 ותראו איך מרגישה עיר אמיתית.
הם אומרים: אל תגיעו ביום אחר, או ארבע שעות מוקדם יותר, כי אז לא תזכו להרגיש מהי עיר אמיתית…
כל עוד העירייה שופכת כסף על אירועים ויוזמות, ישנה תחושה שהמקום חי. כאשר העירייה אינה שופכת כסף – המקום מת.
האם כך צריכה להתנהל עיר אמיתית?

עיר אמיתית מאפשרת לנו לצאת ולשוטט בה, בכל שעה, ובכל מקום.
לא רק במקום אחד מוגדר, לא רק למען מטרה אחת מוגדרת. בלי לוחות זמנים, בלי הופעות יזומות, ובלי שמזמינים אותנו בשעה מסוימת, או בכלל.
עיר אמיתית היא עיר מעניינת, מרגשת, עיר שמשנה את פניה מידי יום, עיר שמביאה אותנו למקומות לא צפויים.
עיר אמיתית צריכה להיות חלק מהחיים שלנו, לא רק כשאנחנו 'צריכים' לקנות משהו, או כשאומן תל-אביבי מגיע לבדר אותנו בהופעה בערב.

לשוטט בעיר זה לעשות אהבה עם העיר.
אני חולמת על היום שבו אנחנו, החיפאים, נחזור לעשות אהבה עם העיר שלנו, ונתרגש ממנה מחדש.

19 תגובות ל-“האם לא מתחשק לכם לפעמים לשוטט בחיפה, ככה סתם?

  1. בשנים האחרונות יש מגמה חזקה של חזרה לקניות ברחוב. בגלל הרבה סיבות, וגם כי זה הדבר האמיתי. אני מעולם לא אהבתי מרכזי קניות. בסוף שנות ה-80' היה ניסיון להרוג את הקניות ברחוב, וזה הצליח, אבל בעידן של היום אחרי עשרות שנים של "ניסיונות העולם" באורח החיים, היום-כשהסקאלה הארוכה הזו נמצאת להרבה מול העיניים, רואים מה טוב באמת. ובין הייתר, זו קניה ברחוב.

  2. עינת, נאה דרשת. אני חותמת על כל מילה. לא בטוח שאני חותמת על הדרך כי טרם הבנתי ממך מהי הדרך אך המטרה היא המטרה הראויה היחידה לחיפה. ישר כח, אשמח לעזור. גלית עמיהוד

  3. בעיר מישורית יש יותר משוטטים, קשה לעשות אהבה בעליות של חיפה.

  4. אבל זה אומר שצריך להצפיף מתחמים , כדי שבקומות העליונות גם יגורו תושבים ,
    שיכלו לצרוך את כל השירותים והתענוגות בקומות הראשונות.?

    ובלי קשר:
    האם הצילום של הנוף לבאנר, צולם מרמת חן? ראיתי שלט גדול שלך
    בבחירות ממש מאזור שממנו הצילום.

    • ג'וני – אתה צודק. בערים כאלה קומות הקרקע משמשות לתיפקודים עירוניים שונים, והקומות העליונות משרתות לרוב את המגורים, לעיתים גם משרדים ותעסוקה. ולגבי הצילום – הוא משכונת רמות ספיר. מאותו המקום שבו היה תלוי השלט 🙂

  5. חיפה היא לא עיר אידאלית לשיטוט. ערים שטוחות מזמינות את המשוטט לחצות אותן ברגל, ולבחור כל פעם מסלול אחר. בחיפה, העליות יהרגו אותך, והירידות מוגבלות למספר חד ספרתי של גרמי מדרגות (בעצם – פחות מחמש שאני מכיר). את תל אביב, לונדון או ניו יורק אפשר לעבור ברגל. בחיפה, לא כל כך. נסי למשל לחצות את נחל הגיבורים מרמת ויזניץ ליזרעליה…

    • גד, אפשר לשוטט גם הערים הרריות. ישנם הרבה איזורים בחיפה שהם יחסית שטוחים. שיטוט נעשה באיזור מסוים בעיר, כל פעם באיזור אחר. לא מדובר בהליכה מקצה אחד לקצה השני של העיר. נווה שאנן היא שכונה ענקית ויחסית שטוחה. כל שכונות החוף. העיר התחתית עד בת גלים, 4 קילומטרים של שיטוט מרגש. הדר היא שכונה שקל לשוטט בה. פוטנציאל יש!

  6. עם כל הכבוד לשיטוט הוא רק חלק קטן מכמות ההליכה בעיר. רוב ההליכה בעיר היא הליכה פונקציונלית, ממקום מגורים למקום עבודה, או לקניות, או לקחת את הילדה. כשהעיר במיטבה, ההליכה הפונקציונלית הופכת גם לקצת שיטוט. יוצאים קצת קודם, הולכים קצת יותר לאט, מנסים דרכים שונות כדי לא להשתעמם. זאת אומרת שהעיר צריכה לבנות את עצמה לריבוי מסלולי הליכה פונקציונלית, ואז היא תהיה טובה גם למשוטטים.

    • הי יודן 🙂
      רוב ההליכה בעיר היא הליכה פונקציונאלית? תלוי באיזו עיר אתה חי. בחיפה החיים הפונקציונאלים נעשים ברכב. רכב פרטי ליתר דיוק. אין ספק שבעיר טובה, ההליכה הפונקציונאלית יכולה להשתלב או להפוך לשיטוט, ולהיפך. חייתי בעיר שבה ניתן לשוטט ימים רבים. את מרבית הזמן ביליתי בהליכה פונקציונאלית כדבריך, אם כי לפעמים כשהיו לי 10 דקות פנויות – מצאתי את עצמי משוטטת. דווקא כשהעיר היתה סגורה, בימי ראשון, יצאתי לשוטט שיטוט אמיתי. והלכתי קילומטרים.

  7. כתושב הקריות יש כמה אזורים שאני אוהב לשוטט בהם בחיפה. העיר התחתית, הדר וואדי ניסנאס. יש בהם התרחשות,גיוון ועניין. יש בהם חנויות קטנות שאינן חלק מרשתות. בשיטוט אחד בהדר התפלאתי לראות ברדיוס קטן שלושה בתי מרקחת פרטיים כמו פעם.
    הקניונים הרסו את חיי העיר אבל עדיין יש אזורים בהם נעים לשוטט.

  8. עינת, השיח על השיטוט בעיר שירת היטב את תנועת העירניות החדשה ומאמיניה. מדובר בשיח הנידון כבר 30 שנה באקדמיות מסוימות ונחשב כבר לבון-טון בפרקטיקה ובאופן זה ביסס לעצמו את הדרך ללב הקונסנזוס עד כדי כך שהוא משרת כיום את אותם בעלי כח הקובעים את האינטרסים שלהם בסביבה הבנויה באופן לא דמוקרטי. כיום השיטוט, ובכלל השיח על ה"זכות לעיר", הם סימן ל"התחדשות עירונית" וככזו הם "נחטפו" על ידי גופים ממסדיים ניאו-ליברליים – מוסדות רבים גלויים וסמויים עושים היום שימוש בשיטוט ובזכות לעיר כמעטפת רדיקלית למה שאנחנו כבר מכירים – מחזור וקיבוע תרבות עירונית של מעמד הביניים שקשה לראות בה פרקטיקה מהפכנית שעשוייה באמת לשחרר את העיר לטובת כל אזרחיה. בהקשר זה שימוש לא נכון בוולטר בנימין עשוי להראות אותו בטעות כסוכן של אותה גישה כמו שניתן לזהות היום במקומות רבים (ואפילו לא אזכיר את ברלין בה לשיטוט ולתרבות השוליים נעשה כבר עוול כה גדול עד לא ניתן לסמוך עוד על שרבוט גרפיטי אחד שאינו משרת איזה בעל אינטרסים המנסה לקדם באמצעותו מכירות של קומפלקס יוקרתי או כל דבר אחר). למעשה בנימין תמך בגישה הרבה יותר רדיקלית. המשוטט של בודלייר, עבור בנימין, מבטא את פריס של המאה ה-19, תקופת מעבר בו מלאך ההסטוריה "מביט לאחור", כלומר, המודרניות מקדימה, במובן מסויים, את התרבות המודרנית השרוייה עוד בהווית העבר. הפסאז'ים בהם משוטט המשוטט מפוסלים בזכוכית ופלדה – חומרי העתיד אך מבטאים עוד תרבות צרכנית קפיטליסטית שהיא, לדעתו של בנימין, נחלת העבר – הבורגנות של המאה ה-19. בנימין תמך בדמות ה"ברברי" שלפי המשמעות שטבע, אינו כבול בשלשלאות ההיסטוריה (שהיא אוסף של הריסות וחורבות), אלא נהנה משחרור כתוצאה מאי-ידע (מה שבארת מכנה דרגה 0). אותו שחרור עשוי להביא אותו להתנגד ללא חשש. לדעתי, במקום להתרפק על העיר הנוחה לשיטוט, בעלת המרחבים השיתופיים לכלי רכב ולהולכי רגל, הקורצת לג'נטרפיקציה והופכת את מרכזי העיר למקדשי בורגנות ניאו-ליברלית,כדאי לחשוב על תרבות חיים אחרת – לא של שיטוט לא פוליטי בעיר המותיר את מרחבי העיר במצב לא מחייב – אלא תרבות חיים עירונית המתכוונת לחלל הציבורי העירוני במשמעות האזרחית שהיתה לו בעבר.
    וללא קשר לשיטוט, בהצלחה במועצת העיר ומחכים לבחירות הבאות בהן תזכי בכסא ראש העיר!

    • מסכימה איתך פילוסוף חיפאי שהשיטוט עבור בנג'מין היה תוצר הקפיטליזם המודרני, בעיניו המרקסיסטיות, ואם היה כותב היום היה בוודאי נחרד לגלות איזו התפתחות עשתה תרבות זו (או שמא הליכה לאחור…) בהזדמנות אולי אכתוב על לפברה ועל המרחב הפוליטי שלו כדי לאזן. לצערי הרב מרבית המרחבים הציבוריים בארצנו בכלל ובחיפה בפרט הינם מרחבים של תרבות הצריכה ותו לאו. בפוסט הזה כלל לא נכנסתי לגוון של המרחבים האלה. ,

  9. הי עינת: כן, מתחשק. ואכן אני עושה את זה מדי פעם – ונהנה, ואף נהנה מאוד. אני נהנה גם מהשילוב של הטבע והנוף המוכר. אפשר שאהנה בטיולי אלו יותר: מחנויות ובתי אוכל למינהם, גלריה וכמעט כל פעילות חיובית, שהופתעתי או ציפתי לגלות בדרך. בתור יליד ת"א שחרש אותה בנערותו ברגל ובאופניים – אהבתי את המהלך העירוני כחול לבן בעל השפה הנהדרת והפיוטית, עלי מוהר. הוא המודל שלי לשיטוט עירוני בכל עיר בה אני משוטט ומגלה, שכבה אחרי שכבה כמוהו "מהנעשה בעירנו". כאורך הזמן המוקדש לכל אחת מהערים, עומק ההיכרות – ומלכת הערים שלי – חיפה!
    בני א.

  10. מעורר מחשבה, כתושבת תל אביב וחיפאית לשעבר, אני מזמינה אתכם לשוטט איתי , גם דרך הרשימות של', אלישבע זלצר, המשוטטת elishevanotes.com

הוספת תגובה